عبرت های تاریخ و وضع کنونی ما

عبرت ها به ما می گویند چه حادثه ای اتفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد. (امام خامنه ای روحی و قلبی فداء)

  • ۰
  • ۰

جهل ستیزی

بسم الله الرحمن الرحیم

جهل ستیزی

"ای رسول الله: بگو آیا دانایان با نادانان مساویند؟ جز این نیست که خردمندان یادآور می شوند.

                                                                              آیه 9، سوره زمر"

اساسآ، اسلام را با جهل، سر دوستی و ملاطفتی در میان نیست، اسلام علم را نور و بینایی می داند و جهل را ظلمت و کوری "سوره نور آیه 16"،حدیثی از پیامبر(ص) هست که می فرمایند:" جست و جو وتحصیل علم بر هر مسلمانی فرض و واجب است"، یا آنجا که می فرمایند:"بطلبید علم را اگر چه در سرزمین چین باشد و آن علم معرفت نفس می باشد ودر معرفت و شناخت نفس، شناخت و معرفت پروردگار-عزو جل- است"؛ با توجه این می توان اهمیت موضوع مبارزه با جهل، و در مقابل، کسب علم و معرفترا دریافت. پس برای یک انسان دینی مبارزه و از بردن جهل از اوجب واجبات است، یعنی او موظف است تا برای رهایی از دام جهالت و کسب علم و معرفت و آراستن و نیکو کردن اخلاق ، تلاش بی بدیل کند، و این کسب علم و مبارزه با جهل، فصل و زمانی معین ندارد."اطلبوا العلم من المهد الی اللحد؛ در همه عمر ،از گهواره تا گور در جست وجو و طلب علم باشید."

 امیرالمومنین (ع) در باب کسب علم می فرمایند:

"علم در آسمان نیست تا بسوی شما فرود آید و نه در زمین تا برای شما بالا آید، بلکه علم در دل های خودتان سرشته و خمیرشده است ؛ به اخلاق روحانیون متخلق شوید تا برای شما آشکار شود."

پس دیگر مجالی برای سستی و تنبلی و کم کاری انسان باقی نیست، چرا که حجت بر او تمام شده و از بابت جهالتش، هیچ عذری از او پذیرفته نیست، و مورد مأخذه قرار می گیرد.

از آنجا که بزرگترین دشمن انسان جهل اوست، بنابراین برای انسانی که می خواهد با دام شیطان،گرفتار نشود و بر نفس فائق آیند، لازمه اش به دست آوردن علم ومعرفت است، پس انسانی که به دنبال سعادت و رسیدن به کمال است، همواره باید در پی کسب علم و معرفت برآید؛ چرا که اگر چنین نکند،با شمشیر جهالت به جنگ با امام زمامان خواهیم رفت، اگرتاریخ را ورق بزنیم خواهیم دید که پیامبران الهی و ائمه معصوم(ع) را جهل انسان ها کشتند. یعنی اینکه حکام جور زمان ،با نادان نگه داشتن وگرفتن فرصت کسب معرفت  در محضر بزرگان،از جهالت و نادانی مردم برای مقابله با حقیقت رسالت رسولان و امامان(ع) نهایت بهره را عاید خود می کردند.  

 بنابراین با مطالعه و کسب فیوضات در محضر بزرگان، باید در پی کسب ایمان و معرفت تلاش کرد، تا با سلاح ایمان و معرفت به جنگ با جهل و جهالت رفت. تا حقیقت زندگی و سعادتمندی را درک نمود، و پا به رکاب امام زمان ماند.

برگرفته از:

رساله لقاالله میرزا جواد آۀقا ملکی تبریزی

ده گفتار استاد شهید مرتضی مطهری

 

 

 

 

  • ۹۲/۰۸/۰۶
  • سیاوش کیانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی