عبرت های تاریخ و وضع کنونی ما

عبرت ها به ما می گویند چه حادثه ای اتفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد. (امام خامنه ای روحی و قلبی فداء)

  • ۰
  • ۰

بسمه تعالی

باز شناسی فرهنگ

فرهنگ مثل آب و هوا است، فرهنگ یعنی همین رسم و آدابی که بر زندگی من و شما حاکم است، فرهنگ یعنی باورها و اعتقادات ما و چیزهایی که زندگی شخصی و اجتماعی و داخل خانه و محیط کسب یک جامعه با آن ها روبروست.

                                             مقام معظم رهبری 10/1/69

انسان      انسان مدنی الطبع آفریده شده است، زندگی و تعامل با همنوعان امری ضروری و حیاتی است، این تعامل و تعاون با سایرین ، مستلزم منش ورابطه ای مناسب و متناسب است. این اساس، همه ادراکات ، رفتارها و مناسبت های جامعه را جهت و شکل می دهد و آن اجتماع  را هویت دار می کند، که این مهم، تحت عنوانی به نام فرهنگ می گنجد. به زبانی رساتر همه باور ها و ارزش ها ، آداب و رفتار ها و همه مناسبت های انسانی در یک جامعه را ، مقوله فرهنگ در بر می گیرد.

بنابراین اکثر فعالیت های یک جامعه ، از ازدواج وتشکیل خانواده و طرز لباس پوشیدن و رانندگی ، گرفته، تاتصمیمات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و ... که در سطح کلان اتخاذ می شود، همه وهمه تحت سیطره نوع فرهنگی است که بر آن اجتماع حاکم است. پس می بینیم که جهت دهنده به همه تصمیمات اساسی در پیکره اجتماعات، منشأشان ، فرهنگ است.

اگر در جامعه اسلامی ما شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل، از محکمات روحیه  انقلاب اسلامی است، اساسش فرهنگ ضد استعماری و استکباری اسلا م است. اگر شعار اشرافی گری و تجمل گرایی و رفاه زدگی _ مخصوصا گرایش مسؤلین به اشراف گری و تجمل گرایی_ از اصول انقلابیست ، برخاسته از فرهنگ ساده زیستی دینی ماست . اگر برخی دستگاه ها و نهاد های حکومتی و دولتی تکریم ارباب رجوع را اساس نمی دانند، این بر اساس فرهنگ ضد دینی ماست ، که متاسفانه برپیکره آنها رخت بسته است، و هزاران نمونه دیگر که همه جایگاه مهم فرهنگ را گوش زد می کنند.

به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری ، فرهنگ مانند توری است که ماهی ها بدون اینکه بدانند، در داخل این تور دارد حرکت می کنند و به سمت خاصی هدایت می شوند.

بنابراین در جامعه اسلامی- ایرانی ما، آسیب شناسی ، پالایش و ارتقا بخشیدن به فرهنگ و جهت دهی به آن بر اساس باورهای اصیل قرآنی، امری بس لازم و ضروری است که، دست یافتن هر چه مطلوب تر به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران ، در گرو همین فرهنگ ناب و گره زدن آن به الگو های ریشه دار و با ثبات اسلام ناب محمدی (ص) است .

 

 

 

 

 

 

  • ۹۴/۰۷/۰۶
  • سیاوش کیانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی