عبرت های تاریخ و وضع کنونی ما

عبرت ها به ما می گویند چه حادثه ای اتفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد. (امام خامنه ای روحی و قلبی فداء)

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

"حدیث ولایت"

ما در راه خدا و حاکمیت مطلق اسلام هستیم، واین راه، پایانی، خستگی و شکست ندارد.

                                                                                         " امام خامنه ای مدظله العالی"

  • سیاوش کیانی
  • ۰
  • ۰

قیام حسینی

بسم رب الحسین

قیام امام حسین (ع) ، قیام برای ارزش های اسلامی ، برای معرفت و ایمان و عزت است، تا برای اینکه مردم از فنا و زبونی ، پستی و جهالت نجات یابند.                                                        " امام خمینی ره "

سلام بر حسین(ع) و یاران شهیدش، سلام بر بی بی سادات حضرت زینب کبری (س)  و سلام بر رهروان  حسین(ع).

در این ایام دل های عاشق با سوز مرثیه ای، پر می کشد به سوی کربلا، چرا که امام حسین (ع)، قبله و کعبه هر دل بیدار و عاشقی است؛ آری کربلا یعنی صحنه نمایش و پیکار آزادی و آزادگی در قبال پوچی ونیستی، یعنی قبل از مرگ از ترس مرگ نمردن، یعنی مرز بندی بین حق وباطل، یعنی نبرد عدالت با ستم، یعنی عشق، اخلاص، اعتماد به خدا، حماسه، یعنی صبر، استقامت. پایداری، یعنی اوج تقرب به خداوند...  .

بنابراین جریان کربلا نه تنها یک واقعه تلخ و فجیع برای اسلام بالاخص تشیع بود، بلکه مظهر یک فداکاری ، ایثار ، شهامت و شهادت برای همیشه تاریخ اسلام است. ورق زدن تاریخ نشانه گر وجود همیشگی دو جبهه 1-جبهه انبیاء (ع) و اولیاء که به دنبال هدایت کردن و به مقصد رسانیدن بشریت به سمت الله و در واقع حاکمیت شریعت الهی بودند. و در مقابل 2-جبهه مخالف با سنت انبیاء و اولیاء و شریعت الهی که چیزی جز تمام شدن فرصت حیات و جهالت محض نیست قرار دارد؛ و در واقع افق نگاهی سطحی و زمینی، در مقابل آن نگاه آسمانی رسولان خداوند خود نمایی می نماید.

لذاست که جریان کربلا نمونه بارز تقابل و رویارویی این دو دیدگاه و بینش فکری است. یک طرف امام معصوم، اهل بیت و یارانش،  که در آن خفقان و تاریکی و جهالتی که امویان حاکم کرده بودند، نگران از آینده اسلام ، مسلمین و قرآن ، و در طرف مقابل سپاه فرزند معاویه، کسی که سینه اش سرشار و مالامال از کینه و نفرت از اهل بیت پیامبر اسلام (ص) بود؛ قرار دارد. این تقابل و رویارویی را باید از زوایای مختلف به آن پرداخت، چرا که این جریان، تقابل دو طیف فکری و برخورد دو فرهنگ متضاد و متفاوت است.

 اما آنچه مهم است باید دانست که چرا کربلا به وجود آمد؛ کربلا به دنبال رساندن چه پیامی به ماست؛ از چه بنیاد و ریشه ای بوجود آمده؛ و مهمتراین که پس از آن چه اتفاقی افتاد .

از آنجا که امام حسین (ع) خود می فرمایند :"هدف از قیامشان دیدن نشانه ها و علامات دین خداوند، رفتار کردن بشریت به واجبات و سنت های الهی و اصلاح امت جدش رسول خدا (ص) است. در واقع به تاریخ نشان داده اند آنجا که پای رعایت کردن وظیفه و حدود الهی و تحقق اهداف وسنت های حق در میان باشد بدون دخالت دادن هرگونه انگیزه مادی و شخصی باید قیام کرد و روبه سوی حق و حقیقت داشت و باید با نیستی و پوچی مبارزه کرد.

و به راستی که امام حسین (ع) با خلق حماسه کربلا به ما فهماندند که در هر عصر و زمانی برای رویارویایی با باطل باید شاگرد کربلا بود.

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست              این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست.   

 

  • سیاوش کیانی