عبرت های تاریخ و وضع کنونی ما

عبرت ها به ما می گویند چه حادثه ای اتفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد. (امام خامنه ای روحی و قلبی فداء)

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

اسلام اساسا به دنبال تربیت وهدایت انسان است، امام خمینی(ره) می فرمایند:«اسلام برای شما و همه بشرو همه توده های عالم تحفه آورده است، تحفه همگانی، و برای همه. و در راس همه برنامه های اسلام، هدایت است، که شما را هدایت کند به راهی که هم دنیای شما تامین شود و هم آخرت شما».

برای هدایت بشر اسلام برنامه و احکام دارد،برای جاری شدن این برنامه ها واحکام در جامعه، تشکیل حکومتی اسلامی لازم است تا تمامی شئون زندگی انسان طبق شریعت الهی تنظیم شود.انقلاب اسلامی ما که با رهبری امام راحل و نثار خون شهدای عزیزمان توانست پرچم این تفکر ناب و هدف والا را بر بلندای همه تفکرات پوچ و اومانیسمی بشری برافرازد،امانتی الهی در دستان ماست که میطلبد همانطورکه در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی آن انسانهای الهی و رشیدان سرافراز، مجاهدانه برای یاری دین حق از خود گذشتند ما نیز باید با تمامی قدرت و همت ثابت کنیم که ادامه دهنده گان خوبی برای راهی که برای ما هموار کردند، هستیم وما هم درره عشق جان ها میدهیم.

البته باید یاد آور شویم، هر قشری در حکومت اسلامی وظایفی دارد که برای پویایی حکومت جهت رسیدن به اهداف الهی وفتح قله های سعادت ودر نهایت ایجاد تمدنی که همه گزاره هایش برای هدایت بشریت به سمت منزلگه حقیقی خود ورسیدن به قرب الی الله ترسیم شده، لازم است  به بهترین سیاق انجام وظیفه کند. در این نوشتار سعی شده تا به شرح مهمترین وظیفه متولیان فرهنگی،حوزه و دانشگاه درشرایط موجود وهمچنین رویکردعلمی وفرهنگی تفکرات حاکم بر دستگاههای اجرایی کشوردر راستای اهداف انقلاب طی چندین سال گذشته بپردازیم.

یکی از کارهای مهمی که باید به وسیله این طیف مهم (دستگاه های فرهنگی ، حوزه و دانشگاه) صورت بگیرد تا به رشد مادی و معنوی حکومت اسلامی بیانجامد، تلاش در جهت اصلاح ساختارهای حکومت اسلامی«ساختارهای مدیریتی،اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و...»است. این تلاش ها در دو بعد مهم باید صورت بگیرد، اول نهضت علمی، که باید در رأس همه برنامه های راهبردی حکومت باشد، اصل قرارگرفت. و دوم این که در کنار این نهضت علمی و در چارچوب و مقتضی آن، نهضت فرهنگی در سطح جامعه صورت گیرد .

دراین مبحث برآنیم که به شرح و اهمیت کارفرهنگی بپردازیم؛ واما در مورد نهضت علمی نیز در قسمت های بعدی بحث خواهد شد. خیلی مواقع برای من و شما این سوال مطرح می شود که کار فرهنگی یعنی چه؟و برای چه باید صورت گیرد؟ لذاست که داشتن یک تعریف جامع و کامل از فرهنگ و کارفرهنگی لازم است. اسلام فرهنگ را همان دین و شریعت و کار فرهنگی را اصلاح عمیق و اساسی در«اعتقادات ،اخلاقیات و در نهایت رفتار انسان »منطبق با گزاره های اسلام ناب معرفی میکند؛ بدین صورت که باعث هدایت و نزدیک شدن انسان به خدا گردد. پس نتیجه اینکه عمده هدف کار فرهنگی، ایجاد یک رابطه عقلی و قلبی بین عبد و ربّ از روزنه عمل به شریت الهی است؛ که در نهایت به تقویت روح معنوی در انسان و جامعه منجر شود.   

از آنجا که معنویت تک تک افراد بر جامعه و در نهایت بر کل بشریت تاثیر میگذارد.(همانگونه که نمونه تاریخی زیاد داریم یعنی به برکت وجود یک انسان الهی، خداوند عذاب را از سرزمینی دور می کرد).پس در مورد انقلاب نیز همین گونه صدق می کند، بدین صورت که، هرچه در جهت پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب و افزایش روح معنوی آن زیر چتر ولایت، گام های موثر و جدی و استوار برداشته شود، این عمل ما که در راستای  بندگی خداوند قراد دارد،و عین بندگی است، کلیه جوامع بشری را در روح خود هضم می کند. به طوریکه طی دو سه سال اخیر، با تلاش هایی که در جهت نشر و صدور فرهنگ انقلاب صورت گرفت دیدیم که مردم سرزمین های اسلامی با الگو گرفتن از انقلاب ما، چطور فریاد اسلام خواهی سر داده و در مقابل ظلم ظالمان قیام کردند. با این اوصاف امید آن می رود که با پشتکار و زحمت بیشتر و فرهنگ سازیهایی که در جهت نشر فرهنگ و تفکر انقلاب از داعیه داران این تفکر صورت گرفته، هم چنان ادامه دار باشد، تا در آیندهی نزدیک شاهد جهانی اسلامی باشیم. انشاالله.

البته لازم به ذکراست در مقابل توضیحات فوق،اگر روح معنوی انقلاب ضعیف شود به مراتب اثر معکوس خواهد گذاشت. یعنی ضعف انقلاب باعث لطمات و خسارات غیر قابل جبران به اسلام و امت اسلامی می شود؛چراکه نمونه آن را میتوان در تفکرات حاکم بر انقلاب، بعد ازجنگ تحمیلی، مشاهده کرد، که کمترین بها را به بعد معنوی انقلاب می دادند و گاهی نیزبه دنبال تخریب آن بودند، تا آنجا که آرمان های انقلاب در زندگی مردم در حال فراموشی وبه دنبال آن  ارزش والای خود را از دست داده بود. البته به توفیق الهی در نظر داریم که در همین راستا در مراحل بعدی این نوشتار، به تشریح این مهم، جهت شفاف سازی فضاهای فکری حاکم بر انقلاب در زمینه نهضت های علمی و فرهنگی بپردازیم.

 

                                                                                                                       سیاوش کیانی

                                                                                                                       خردادماه 92

 

  • ۹۲/۰۳/۱۴
  • سیاوش کیانی

نظرات (۱)

سلام
خدا قوت!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی