عبرت های تاریخ و وضع کنونی ما

عبرت ها به ما می گویند چه حادثه ای اتفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد. (امام خامنه ای روحی و قلبی فداء)

  • ۰
  • ۰

مشارطه،مراقبه،محاسبه

 

                                                                  بسمه تعالی 

مشارطه،مراقبه،محاسبه

 

ازاموری که لازم است ازبرای مجاهد،مشارطه،مراقبه و محاسبه است.

مشارطه ان است که در اول روز مثلا با خود شرط کند که امروز بر خلاف فرموده خداوند تباک و تعالی رفتار نکند.واین مطلب را تصمیم بگیرد. ومعلوم است که یک روز خلاف نکردن امری است خیلی سهل، انسان می تواند به آسانی از عهده برآید. تو عازم شو و تجربه نما ببین چقدر سهل است. ممکن است شیطان و جنود آن ملعون  بر تو این امررا بزرگ نمایش دهند، ولی این از تلبیسات آن ملعون است. اورا از روی واقع و قلب لعن کن، و اوهام باطله را از قلب بیرون کن، و یک روز تجربه کن، آن وقت تصدیق خواهی کرد.

وپس از این مشارطه، باید وارد مراقبه شوی و آنچنان است است که در تمام مدت شرط، متوجه عمل به آن باشی. و خود را ملزم بدانی به عمل کردن به آن، و اگر خدایی نخواسته در دلت افتاد که امری را مرتکب شوی که خلاف  فرموده خداست، بدان که این از شیطان و جنود او است که می خواهد تو را از شرطی که کردی باز دارد. به آنها لعنت کن و از شر آنها به خدا پناه ببر. و آن خیال باطل را از دل بیرون نما وبه شیطان بگو که من یک امروز با خود شرط کردم که خلاف فرمان خداوند تعالی نکنم.ولی نعمت من سالهای دراز است به من نعمت داده، صحت و سلامت و امنیت و مرحمت فرموده و مرحمت هایی کرده که اگر تا ابد خدمت او کنم از عهده یکی از آنها بر نمی آیم، سزاوار نیست یک شرط جزئی را وفا نکنم. امید است انشالله شیطان طرد شود و منصرف گردد و جنود رحمان قالب آید.

واین مراقبه با هیچ یک از کارهای تو از قبیل کسب و سفر و تحصیل و غیرها منافات ندارد.   

و به همین حال باشی تا شب که موقع محاسبه است، و آن عبارت است از اینکه حساب نفس را بکشی در این شرطی که با خدای خود کردی که آیا به جا آورده ای؟ و با ولی نعمت خود در این معامله جزئی خیانت نکردی؟

اگر درست وفا کردی، شکر خدا کن در این توفیق و بدان که یک قدم پیش رفتی و مورد نظر الهی شدی، و خداوند انشاالله تورا راهنمایی می کند در پیشرفت امور دنیا و اخرت،و کار، فردا آسان تر خواهد شد. چندی به این عمل مواظبت کن، امید است ملکه گردد از برای تو، به طوری که از برای تو کار خیلی سهل و آسان شود، بلکه آن وقت لذت میبری از اطاعت فرمان خدا واز ترک معاصی در همین عالم، با اینکه اینجا عالم جزا نیست لذت میبرد و جذای الهی اثر می کند و تورا ملتذٔ می نماید. وبدان که خدای تبارک و تعالی تکلیف شاق بر تو نکرد و چیزی که از عهده تو خارج است و در خور طاقت تو نیست بر تو تحمیل نفرموده، لکن شیطان و لشکر او کار را بر تو مشکل جلوه میدهند، و اگر خدای نخواسته در وفت محاسبه دیدی سستی و فتوری شده در شرطی که کری، از خدای تعالی معذرت بخواه و بنا بگذار که فردا مردانه به عمل شرط قیام کنی، و به این حال باشی تا خدای تعالی ابواب توفیق و سعادت را بر روی تو باز کند و تو را به این صراط مستقیم انسانیت برساند.

                                                        چهل حدیث امام خمینی(ره)                      

                                                           ص۹و۱۰

 

  • ۹۱/۰۲/۲۳
  • سیاوش کیانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی