عبرت های تاریخ و وضع کنونی ما

عبرت ها به ما می گویند چه حادثه ای اتفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد. (امام خامنه ای روحی و قلبی فداء)

  • ۰
  • ۰

 باسمه تعالی

انسان می کوشد از تاریخ جوامع و فرهنگ و سیاست دیروز معیارهایی بجوید برای احوال و اعمال امروز. همین معنی یعنی پند و اندرز از تاریخ گذشته، و این مشهورترین هدف و فایده ای است که می توان به تبع آیات قرآنی برای تاریخ برشمرد. چرا که ازمضمون برخی ازاین آیات (آیه 100سوره هود،آیه120 سوره هود،آیه 140سوره آل عمران) پیداست که مراد از اشاره به بعثت پیامبران و سرگذشت آدمیان و اعمال امتها وعلل سقوط آنها، تشویق انسان به تحصیل تجربه و عبرت آموزی برای جستن راه هدایت است.

ازاین روست که اگر به قرآن خوب نگریسته شود، اصول ونتایج تاریخ آینده را مثل تاریخ گذشته میتوان به وضوح مشاهده کرد. چرا که توجه برانگیزترین بخشهای قرآن، به تاریخ گذشتگان از جمله اعمال اقوام و هلاکت و انقراض آنها، انبیا و رسالتهای ایشان اشاره کرده است. البته قرآن همانقدر که به گذشته اشاره دارد آینده را نیز روشن می کند. چون حوادث امروز و آینده شبیه به حوادثی است که در گذشته اتفاق افتاده است.

از دیدگاه دیگر نگاه به تاریخ، چون انسان طبیعتا خواهان بقا و جاودانگی است با مرور و عبرت آموزی از تاریخ میتواند جهتی را در زندگی پیش بگیرد که او را به سر منزل مقصود برساند. چرا که ما با اعتقاد به آخرت در این عالم ماده باید شیوه ای را برای زندگی کردن انتخاب کنیم که در خور این چند صباح زندگی کردن باشد  نه این که زندگی ای را برگزینیم که در آن تنها مادیات جلوه کند. پس زندگی ای  را باید انتخاب کنیم که در آن ملاک بندگی خداوند و رسیدن به کمال باشد، همان زندگی که انقلاب اسلامی نوید آن را میدهد.

برآنیم تا اندیشه ی اسلام ناب محمدی(ص) که بنیادش تاریخ گذشته ومسیرش زنجیره به هم پیوسته تاریخ انبیا و اقوام از آغاز آفرینش تا بعثت پیامبر اسلام (ص) و تداوم آن تا روزگار انقلاب اسلامی است به بحث و بررسی بپردازیم.

 والسلام

  • ۹۰/۱۲/۱۴
  • سیاوش کیانی

نظرات (۲)

  • حسین فرج زاده
  • سلام.انشاالله موفق باشی دوست عزیز
    سلام
    در واقع تاریخ حقیقی تاریخی است که انبیا و اولیای الهی آن را رقم زدند.
    و به اصطلاح رهبر انقلاب اسلامی خمینی کبیر جهت درست و الهی را به کمک مردم در سال 57 توانست رقم بزند.
    مطالبتان را بیشتر توضیح دهید
    موفق باشید که من الله التوفیق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی